poniedziałek, 17 listopada 2014

Szara dama - Elizabeth Gaskell

Cześć!

Pamiętacie jak w poście Czy naprawdę książki są drogie? pisałam Wam o portalu Chmura Czytania, gdzie można za darmo czytać ebooki? Postanowiłam skorzystać z tej szansy. Wybrałam krótką nowelę Elizabeth Gaskell Szara dama. Akcja rozpoczyna się w pierwszej połowie XIX w., gdy grupka przyjaciół zatrzymuje się w młynie. Zauważają tam portret kobiety. Gospodarze przedstawiają gościom pamiętnik z historią Anny - kobiety z portretu, zwanej Szarą Damą. Większą część noweli stanowi list Anny do jej córki Urszuli, gdzie kobieta wyjaśnia koleje jej życia. Powoli poznajemy smutną i straszną historię kobiety, która słabością swej woli i splotem pewnych okoliczności skazała się na okrutny los. Wyjaśnia córce prawdziwe jej pochodzenie oraz odkrywa powody, dla których nie pochwala jej wyboru ukochanego. Zakończenie jest zaskakujące. 

Nie mogę się powstrzymać, aby nie napisać paru słów o Annie i jej służącej Amandzie. Te dwie kobiety są krańcowo od siebie różne, mimo to darzą się sympatią i zaufaniem. Na szczególną uwagę zasługuje Amanda, która jest bardziej energiczna, skora do działania, bardziej odważna i pomysłowa, podczas, gdy jej pani ma słabą wolę, jest bardziej strachliwa. Niestety wszystko ma swoją cenę. Jaką? Przeczytajcie sami!

Do tej pory znałam tylko jedną powieść pani Gaskell, mianowicie Północ i południe i muszę zaznaczyć, że Szara dama ma zupełnie inny klimat. Świadczy o tym tragiczna historia Anny oraz atmosfera grozy, która potęguje się z każdą chwilą. Klimat niepokoju i niebezpieczeństwa przywodzi na myśl utwory gotyckie. Niemniej cieszę się, że przeczytałam tę nowelkę. Trzeba przyznać, że naprawdę trzymała w napięciu, a nastrój niepokoju w miarę czytania się pogłębiał!

6 komentarzy:

  1. Tej noweli nie czytałam. A skoro można ją pobrać, to chętnie to zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje ukochane czasy.... książka wydaje się naprawdę świetna. I jeszcze ta atmosfera grozy... zapisuję sobie tytuł ;)

    http://pasion-libros.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Opisujesz ten utwór bardzo zachęcająco. O stronie "Chmura czytania" nie słyszałam dotąd, idę sprawdzić co mają ciekawego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mam nadzieję, że znajdziesz w chmurze coś dla siebie.

      Usuń